Välkommen till vår nya hemsida för Lerums Segelsällskap!
Nu i mars månad 2022 så har vi skapat en helt ny hemsida, nytt bokningssystem för våra seglarskolor, träningsgrupper, jolleplatser och mycket mer som gör allt mer lättåtkomligt för dig som vill veta mer om vår förening och våra aktiviteter.
Varför en ny hemsida?
Vi fick information under senhösten 2021 att Riksidrottsförbundet upphör med att tillhandahålla föreningar med hemsida i December 2022 till vilken vi i Less har varit anslutna med vår hemsida och hantering av medlemsregister.
Vi fick då även information från Svenska seglarförbundet och RF att vi fritt kunde skaffa en egen hemsida eller avvakta och eventuellt få koppla oss till vad förbunden får fram under kommande höst 2022.
Styrelsen i Less tog då beslutet att efter att ha skapat en behovs/kravlista för vad vår föreningen behövde för funktioner och förenklingar så började vi sen undersöka vilka leverantörer av hemsidor det fanns på marknaden, med möjligheter till andra funktioner som fanns på vår behovslista.
EFter att vi sen valt ut ett par stycken olika aktörer som vi ville veta mer om vad de kunder erbjuda oss, så fick vi sen en presentation av deras olika upplägg samt betalfunktioner för det vi efterfrågade som förening.
Valet för styrelsen föll till slut på ett samarbetsavtal med välkända SportAdmin, som vi till viss del redan nyttjade via vår anmälningsmodul, träningsgruppsregister och där vi redan hade en god grund samt kunskap inom föreningen.
Det vi i tillägg till träningsmodulen vi redan använder så har vi nu även kopplat på två nya moduler/tjänster, ny hemsida och modulen kansliservice.
Detta innebär att vår hemsida får helt nytt utseende och en uppdatering kommer sker löpande under våren för att flytta över material från vår tidigare hemsida.
Varför kansliservice?
Upplägget som vi hittills har haft i Less genom SSF och RF har inneburit att vi manuellt fått registrera och bokföra allt gällande medlemsregister, träningsgrupper, seglarskolor, medlemskap m.m. vilket har tagit oerhört mycket tid i ansrpåk från våra ideella ledare i föreningen. Tid som vi hellre vill investera i att utveckla vår växande förening och utveckla våra aktiva seglare.
Kansliservice innebär att vi genom digitalisering av vårt boknings och betalsystem får ett mycket smidigare arbete med att dels registrera nya medlemmar, smidigare kunna hantera betalning av träningsavgifter, bokning och betalning för seglarskola, betalning av medlemskap, båtplatser och mycket mer.
Denna kansliervice med helt digitaliserat betalsystem sparar massor med tid för vår kassör och våra ansvariga inom de olika kommittérna, ett arbete som idag mestadels görs för hand och där vi lägger ner många timmars manuellt arbete varje vecka.
Tid och arbete som vi nu istället kan investera i att utveckla vår fväxande örening framåt.
Styrelsen Lerums Segelsällskap